Do škol vozíme různé typy programů, které umíme upravit i na míru.

  • Vystoupení
    Tradičně 45min science show na jedno z mnoha témat.
  • Dílny
    Dílny, ve kterých si účastníci pokusy vyzkouší sami a zpravidla si odnesou výrobek.
  • Projektové dny
    Celý den programu namixovaný z různých bloků.
  • Světelná šifrovací hra
    Naše originální aktivita, která spojuje fyziku, logické přemýšlení a týmovou práci.

 

Orientační cena dne ve škole

Zpravidla se cena za den programu na škole (např. 4-6 vystoupení pro 200 studentů) pohybuje kolem 12 000 – 17 000 Kč. Záleží na délce a náročnosti konkrétního programu. Detailněji najdete ceny okomentované u jednotlivých typů programů.

Jezdíme i do menších škol, kde se cena může pohybovat už od 3 500 Kč, vždy je ale třeba takovou akci místně spojit s jinou větší akcí a termínově se tak více přizpůsobit našemu kalendáři. Případně se domluvit u vás v kraji a spojit se s jinou školou.

Vystoupení pro SŠ

Fyzikální vystoupení může doplnit výuku nebo motivovat studenty k zájmu o fyzikální jevy.  Naše představení nechtějí jen bavit. Jde nám o to, aby studenti nad našimi pokusy přemýšleli a snažili se je vysvětlit. I proto pokusy vybíráme tak, aby na sebe tematicky navazovaly a tvořily spolu celek. 

Jak vystoupení probíhá

Vystoupení většinou předvádí dva performeři, kteří ukazují větší množství pokusů na jedno téma nebo jako průřez pokusů – science show. Představení mají délku 45 minut, aby co nejméně rušila běžný provoz školy, ale mohou být delší či kratší podle vašich potřeb. Kromě vystoupení jsme schopni připravit i dílničky, nebo i celé projektové dny.

Můžeme provést více (4-6) malých vystoupení pro skupiny do 60 dětí nebo velké (1-2) vystoupení až pro 200 dětí. V jednom dni jsme schopni připravit maximálně dvě různá vystoupení, zejména kvůli jejich přestavbám a množství potřebného vybavení. 

Prostory

Vystupujeme ve třídách, tělocvičnách i aulách. Nejlepším prostorem je pro nás klasická třída, ve které odstraníme lavice a židle naskládáme do půlkruhu kolem nás. Tak jsou k nám studenti zdaleka nejblíže.  Vhodná je také učebna blízko vchodu, zpravidla vozíme velké množství věcí.

Od vás budeme potřebovat

  • elektřinu 230 V
  • 2-4 stoly na předvádění pokusů
  • některá vystoupení
    • možnost práce s ohněm
    • možnost práce s divadelní mlhou
    • absolutní tma nebo šero
  • čas cca 1,5 h na přípravu a 1 h na úklid vystoupení

Orientační cena

Cenu při 4 – 6 vystoupení pro se snažíme držet na 90 Kč/student. Při výrazně menší či naopak větší skupině je cena k domluvě.

Budiž světlo

Světlo bylo na počátku všeho dění. Kde se tu ale vzalo? Světlo dnes můžeme přebírat foton po fotonu. Není bílé světlo jako bílé světlo. A jak se udělá z bílého světla barevné? Byl by svět zelenější, kdybychom nahradili slunce úspornou zářivkou?

Budeme barvit oheň, dívat se na různou barvu teploty plamene, budeme zkoumat spektra různých zdrojů, podíváme se na výboje v zářivkách a neonových výbojkách, budeme měnit šířku zakázaného pásu u LED pomocí kapalného dusíku, dívat se na energie barev pomocí laserů a mnoho dalšího.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm, projekce výhodou.

Vidět zvuk, slyšet světlo

Sluch je téměř nemožné vypnout. I v odhlučněné místnosti uslyšíme alespoň tlukot svého srdce. Kde se berou zvuky a proč se nám některé líbí a jiné ne? Jaký je rozdíl mezi rámusem a akordem? A jak vlastně tón vypadá?

Na úvod děti zaujmeme neobvyklými hudebními nástroji a následně začneme zkoumat vznik zvuku a tónů pomocí optické závory. Abychom pohli poslouchat reprodukovanou hudbu, měníme napětí na zvuk. Šlo by ale získat hudbu ze světla?

Potřebujeme: možnost práce s ohněm.

Barvy přírody

Proč je nebe modré a západ Slunce oranžový? Jak vidíme barvy a vidíme všichni stejné? Co má společného brouk zlatohlávek s bublifukem? Jak mění barvy chameleon? Příroda umí vytvářet a měnit barvy mnoha různými způsoby a my je společně poodhalíme.

Předvedeme si, jak se míchají barvy pomocí světel a pigmentů. Podíváme se na rozptyl světla v atmosféře i na tělech živočichů. Prozkoumáme barvy interferenční i ty, které vznikly pomocí difrakce.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Upozorňujeme: vystoupení obsahuje přeblikávající barevná světla nevhodná pro diváky s epilepsií.

ÚDiF full HD

Proč si do televize nebrat proužkovanou košili? Jak to, že se kola ve filmu občas točí na špatnou stranu? Co to má společného se světly na diskotéce? Prozkoumáme, kde se berou některé filmové klamy. Doslova rozebereme monitory a podíváme se jim pod filtr. Vyrobíme špionážní displej a zjistíme, jak funguje 3D kino.

Podíváme se na interferenční efekt moaré a na filmové klamy způsobené stroboskopickým jevem nebo efektem rotující závěrky. Rozebereme CRT a LCD monitory, pronikneme do tajů polarizace a jejího využití právě v monitorech či 3D kinech.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Světlo + světlo = tma

Může světlo a další světlo dát dohromady tmu? Jak osvětlit i místa, která by měla jistě být ve stínu? A kolik barev se skrývá uvnitř průhledného plastového pravítka? Odpovědi získáme, vrhneme-li se do rozměrů malých a ještě menších a podíváme-li se na světlo jako na vlnu.

V rámci představení se podíváme na základní pokusy z vlnové optiky. Necháme skládat světlo pomocí Mach-Zehnderova interferometru, ukážeme si difrakci na mřížkách, ale i na vlastních vlasech, pokocháme se difraktogramy. Vysvětlíme si princip LCD, fotoelasticimetrie a 3D kina.

Potřebujeme: šero, projekce výhodou.

Fyzika domácích spotřebičů

Co má společného bezdrátová nabíječka na telefon a indukční vařič? Jak vlastně takový vařič funguje? Rozebereme ho se šroubovákem v ruce a přijdeme tomu na kloub. Podobně si posvítíme i na další kuchyňská zařízení od obyčejné rychlovarné konvice přes domácí plazmový reaktor, mikrovlnku.

V tomto představení propojíme řadu poznatků z elektromagnetismu a zároveň se budeme krátce věnovat i technickému řešení kuchyňských spotřebičů.

Na dno teploměru

Jak se změní vlastnosti a chování materiálů, když je pořádně zchladíme? Za nízkých teplot je fyzika nutně jiná. A zajímavá. Pohrajeme si s LED a kapalným dusíkem a uvidíme, co chlad provede s pásovou strukturou polovodiče. Vyzkoušíme pokusy se suchým ledem a dojde i na supravodivost a levitaci.

Za použití kapalného dusíku budeme zkoumat, jak se s teplotou mění materiálové vlastnosti různých látek. Dojde i na zajímavosti a speciality jako je levitace.

Neviditelné světlo

Nečekanými pokusy se podíváme na světlo, které je pro nás běžně neviditelné, a prozkoumáme jeho účinky. Ukážeme vám elektromagnetické záření, se kterým se běžně setkáváte, aniž byste o tom věděli. Zjistíme, čeho je schopná mikrovlnka, jak vidí svět hadi nebo včely, jak jsou chráněné naše bankovky a jak rozsvěcet světlo bez přívodních kabelů.

Pomocí jednoduché IR kamery se podíváme na tepelné záření, pod UV osvětlením se zjistíme, které materiály jsou schopné fluorescence, a v mikrovlnce prozkoumáme vliv mikrovlnného záření a jeho vlastnosti – odraz, pohlcení.

Potřebujeme: tmu.

Chemické dostihy

Lidé jsou mistři v ovládání chemických reakcí. Odjakživa umí ovládat spoustu pochodů ve svém těle a zvládli si i podrobit všemožné průmyslové procesy. Víte co má společného desetikoruna a auto? Jak snadné je zapálit lžičku? A jak do toho všeho zapadá váš oblíbený parfém?

Toto představení je plné pokusů, které vám obrátí představy o světě (chemie) vzhůru nohama. Od ohně, který se dokáže zapálit sám, přes sopečnou erupci se podíváme na kloub základům a principům chemické kinetiky a jak je neustále využíváme v našem každodenním životě. Dáme si chemické závody, podíváme se, jak fungují katalyzátory a jak teplota a koncentrace ovlivňují chemické reakce.

Potřebujeme: možnost práce s ohněm, šero, projekce výhodou.

Dílny pro SŠ

Vyzkoušet si pokusy vlastníma rukama dává smysl a studenti si vyrobí a odnesou fyzikální hračku či experiment. Dílny je také možné sladit s vystoupením a prohloubit tak pochopení tématu.

Jak dílna probíhá

Dílna je vhodná pro menší skupiny cca 20 studentů, maximálně pro jednu třídu. Studenti si pod vedením lektorů zkouší pokusy či vyrábí vlastní pokus, spolupracují v malých skupinách a rozvíjejí i své manuální dovednosti.
 

Prostory

Na workshop potřebujeme standardní třídu, ideálně s lavicemi seskládanými do “hnízd”, aby pohromadě mohlo pracovat cca 6 studentů. Ne příliš vhodné jsou místnosti s pevnými lavicemi.
 

Orientační cena

Cena velmi závisí na celkovém množství workshopů / jiného programu v rámci dne. Orientační cena je 90 Kč/student + materiál na výrobu, který je specifikovaný níže u jednotlivých výrobků.

Program

Pro středoškoláky doporučujeme některá z pokročilejších témat uvedených níže. S úspěchem je ale také možné zvolit jednodušší, ale atraktivní výroby jako je leptání lžiček či levitující tužka. Obecně můžou dílny být na 30 - 90 min dle náročnosti. 
 
  • Polarizace (+ 90 Kč)
    Studenti si vyrobí dřevěnou krabičku se dvěma zkříženými polarizačními filtry, která je nejen fyzikálně zajímavá, ale také vizuálně krásně. Stačí kousek izolepy.
  • Spektroskop (+ 45 Kč)
    Studenti si vyrobí funkční dřevěný spektroskop, kterým mohou porovnávat spektra světelných zdrojů a prohlédnout si absorpční čáry slunečního spektra.
  • Pájení (+ 100 Kč)
    Studenti se naučí základy pájení a vyrobí si vlastní funkční výrobek - elektronickou hrací kostku, hru “Simon” nebo “Žebřík”.
  • SMD pájení (+ 100 Kč)
    Studenti si vyzkouší osazování součástek podobnou metodou, jaká se používá v aktuálně vyráběné elektronice, a vyrobí si funkční hračku.
  • a další
    Jsme schopni vytvořit i dílnu na míru vašim požadavkům.

Projektové dny pro SŠ

Pro Vaši školu jsme schopni přivést programu více a zajistit celý projektový den. Studenti si tak můžou vyzkoušet pokusy vlastníma rukama, vyrobit a odnést si vlastní fyzikální hračku či experiment. Může to být příležitost podívat se na jedno téma více do hloubky, nebo také zažít netradiční zážitek jako motivaci. Studenti můžou rozvíjet spolupráci v týmu a logické myšlení v rámci vizuálně zajímavé světelné šifrovací hry a mnoho dalšího.

Jak projektový den probíhá

Projektový den pořádáme zpravidla pro více tříd současně. Typicky se 4-5 našich lektorů stará o 4 třídy po dobu 4 vyučovacích hodin. Třídy se v rámci dne prostřídají na různých programech. Popř. 2-3 naši lektoři chystají program pro 2 třídy na stejnou dobu. Projektový den je samozřejmě možné uspořádat i pro jiný počet studentů či na jinou dobu, pak je vše na domluvě.
 

Prostory

Vzhledem k množství programu je potřeba vyhradit dostatek prostoru. Zpravidla (kromě šifrovací hry) jsou pro nás nejlepší obyčejné třídy. Může se stát, že jich bude třeba více než je počet zapojených tříd.
 

Orientační cena

Cena se může lišit podle počtu studentů, náročnosti programu a nákladnosti potřebného materiálu. Orientačně můžete počítat s následujícími cenami:
 
4 třídy (cca 100-120 studentů) na 4 hodiny 300 Kč/student
2 třídy (cca 50-60 studentů) na 4 hodiny 320 Kč/student
 
Projektový den je možné financovat z Šablon III (šablona Projektový den ve výuce – polytechnické vzdělávání), popřípadě projektů jako je Operační program Jan Amos Komenský (šablona Inovativní vzdělávání žáků). Je možné se domluvit a připravit realizaci tak, aby program naplňoval Vaše cíle.
Program
Náplň projektového dne může být různorodá v závislosti na Vašich preferencích. Dobrou zkušenost máme s kombinací:
 
  • vystoupení (1 hod),
  • dílna (1 hod),
  • světelná šifrovací hra (2 hod).
Dá se ale také zvolit komplexnější a časově náročnější výroba, vybrat dvě různá vystoupení apod. Možností je nespočet.

Světelná šifrovací hra

Co se skrývá v obřím krasohledu, jak správně zahrát na laserovou harfu a co ukáže difrakce? Zvládnete vyluštit šifry a získat heslo k pokladu?

Na studenty čekají hádanky a šifry založené na zajímavých či krásných fyzikálních principech. Objeví se v jednobarevném světě sodíkové výbojky, pohrají si se stíny i barvami, využijí difrakci, zahrají si na laserovou harfu, či dokonce projdou laserovým bludištěm.
 
Program je vhodný také pro studenty SŠ. Šifry pro ně patří k těm spíše lehkým, ale vzhledem k vizuální atraktivitě si hru bezpochyby užijí.
 
Hra v plném rozsahu trvá cca 90 minut, v případě potřeby je možné uvést zkrácenou verzi. Studenti pracují ve skupinkách, současně se můžou účastnit až dvě třídy rozdělené do týmů po 5 - 6 lidech.
 
Požadavky na prostor
Šifrovačka potřebuje ideálně členité a zatemnitelné prostory, ve kterých můžou skupinky luštit, aniž by se navzájem rušily. Vhodné mohou být například i méně typické prostory jako šatny na tělocvik, přilehlé koupelny, sklep apod. Ideální jsou dva prostory, z nichž v jednom není problém udělat kvalitní tmu. V druhém prostoru stačí slušné šero. Vzhledem k náročné instalaci příprava tohoto programu trvá až 3 hodiny. Často bývá vhodné se domluvit na chystání den předem.
 
Součástí hry můžou být tyto šifry:

Monochromatická, Laserová, Hudební, Krásná, Grafická, Barevná, Paměťová, Pohybová, Rozkladná