Jak vystoupení vypadá

Vystoupení většinou předvádí dva performeři, kteří ukazují větší množství pokusů na jedno téma nebo jako průřez pokusů – science show. Představení mají délku 45 minut, aby co nejméně rušila běžný provoz školy, ale mohou být delší či kratší podle vašich potřeb. Kromě vystoupení jsme schopni připravit i dílničky, nebo i celé projektové dny.

Můžeme provést více (4-6) malých vystoupení pro skupiny do 60 dětí nebo velké (1-2) vystoupení až pro 200 dětí. V jednom dni jsme schopni připravit maximálně dvě různá vystoupení, zejména kvůli jejich přestavbám a množství potřebného vybavení. 

Technické požadavky

Vystupujeme v třídách, tělocvičnách i aulách. Nejlepší je pro nás obyčejná školní třída blízko vchodu. Posuneme v ní lavice a židle naskládáme do půlkruhu kolem nás. Tak k nám diváci mohou být nejblíže.

Od vás budeme na místě potřebovat

  • elektřinu 230V
  • 2-4 stoly na předvádění pokusů (stačí školní lavice)
  • čas na přípravu a úklid vystoupení (cca 1,5 hod před a 1 hod po vystoupení)
  • podle vybraného vystoupení
    • možnost práce s ohněm
    • možnost práce s divadelní mlhou
    • šero nebo absolutní tma

Orientační cena

Ceny domlouváme vždy individuálně a zohledňujeme možnosti školy. Zpravidla se cena za den programu na škole (4-6 vystoupení pro 200 žáků) pohybuje kolem 10 000 – 15 000 Kč, což ve výsledku znamená cenu okolo 80 Kč na žáka. 

Jezdíme i do menších škol, kde se ceny mohou pohybovat už od 3 500 Kč, vždy je ale třeba takovou akci místně spojit s jinou větší akcí a termínově se tak více přizpůsobit našemu kalendáři. Případně se domluvit a spojit s jinou školou. Vždy se snažíme udělat maximum, abychom u vás vystoupit mohli a pro vás i žáky to bylo finančně únosné. 

Vystoupení pro 2. stupeň ZŠ

Fyzikální vystoupení může doplnit výuku nebo motivovat žáky k zájmu o fyzikální jevy.  Naše představení nechtějí jen bavit. Jde nám o to, aby žáci nad našimi pokusy přemýšleli a snažili se je vysvětlit. I proto pokusy vybíráme tak, aby na sebe tematicky navazovaly a tvořily spolu celek. 

Teplo a chlad​

Zima je rájem nejen pro lyžování, ale i pro pokusy. S teplem a chladem tak experimentujeme každý den už od chvíle našeho narození. Opravdu nás vlněný svetr hřeje? Opravdu je železo studenější než dřevo? A proč se vlastně solí silnice?

Blok o termice seznamuje žáky s pojmy teplo a teplota na základě jejich vlastních zkušeností. Prozkoumáme změny skupenství na jednoduchém parním stroji, místo exploze provedeme implozi a setkáme se se dvěma kapalinami o rozdílném skupenském teplu výparném – vodou a lihem. Překvapíme odpovědí na otázku proč se solí silnice a vyzkoušíme to rovnou na místě.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm.

Hluboko pod nulou

Mráz prý kopřivu nespálí. Ale kapalný dusík je tak studený, že se v něm květina rozpadne na střepy. Takový mráz z přírody neznáme, věci se v něm chovají opravdu zvláštně. Když ale víte jak na to, můžete si do dusíku, který má skoro -200°C, i sáhnout.

Při vystoupení zaměřeném na kapalný dusík zmrazíme leccos. Zjistíme, proč na Měsíci nejsou cyklostezky, a ukážeme si, jak v okamžiku nakrájet svazek petrželky. Na vlastní uši uslyšíme, proč není dobrý nápad dusík zavřít do uzavřené nádoby. Se staršími žáky prozkoumáme třeba i to, proč jsou baňky žárovek plněné dusíkem, nebo jak se změní barva LED světla, když teplota klesne hluboko pod nulu.

Představení o ničem

Studenti často tvrdí, že je fyzika o ničem. Toto představení opravdu o ničem je. Budeme se celou dobu zabývat světem vakua, tedy vzduchoprázdna. Co se stane s kosmonautem, který si zapomněl skafandr? Jak si vaří horolezci čaj? A když vyvakuujeme něco, co už vakuované je, bude tam pak vaku-u-um nebo dva-kuum? ​

Podíváme se na klasické i méně známé pokusy s vývěvou. Začneme jednoduchým domácím vakuem, ale použijeme i profesionální stoj. Vyvakujeme balonky, cukrovinky, maso jako model člověk, můžeme si ukázat var vody za sníženého tlaku, nebo třeba výboj ve vzduchoprázdnu.

Tóny fyziky

Sluch je téměř nemožné vypnout. I v odhlučněné místnosti uslyšíme alespoň tlukot svého srdce. Kde se berou zvuky a proč se nám některé líbí a jiné ne? Jaký je rozdíl mezi rámusem a akordem? A jak vlastně tón vypadá?

Na úvod zaujmeme neobvyklými hudebními nástroji a následně začneme zkoumat vznik zvuku a tónů pomocí optické závory. Abychom mohli poslouchat reprodukovanou hudbu, měníme napětí na zvuk. Hudbu zobrazíme pomocí laserů i ohně.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm.

Pod proudem

Elektřina doslova hýbe dnešním světem. Nejdříve nás děsila v podobě bouřky, poté bavila, když přitahovala drobné předměty. Od jejího objevu ale lidé stále přemýšleli, co je to vlastně zač, jak ji vyrobit a k čemu by mohla být dobrá.

Představení je naplněno elektrickými experimenty od výroby elektřiny třením ve Van de Graaffově generátoru přes první baterie Alessandra Volty až po pokusy Michaela Faradaye, kterými svázal elektřinu a magnety. Podíváme se také na to, co se stane, když si elektrický proud musí prorážet svou vlastní cestu.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Jednou provždy nehoří!​

Oheň je krásná kombinace fyziky a chemie. V tomto vystoupení bude obojího dostatek. Budeme se dívat, co všechno hoří a proč. A jestli je dobré vždy hasit vodou. Představení si získá nejen diváky, ale zpravidla i přítomný požární dozor. Ale nebojte se. V rukou fyziků se oheň stává hvězdou jevišť.

Základní pokusy s kapalným dusíkem; hoření plynů jako propan-butan/metan; ukázka pokusů, při kterých věci hoří, ale neshoří; pokus s peroxidem a manganistanem draselným; pokusy s karbidem vápníku a další.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm, ideálně blízké umyvadlo.

Vší silou

Jakou sílu má veš, když působí vší silou? Tlak je, zatímco síla působí. A když je síla, musí být i zrychlení. Jak se poprat se základními pojmy fyziky a neztratit se? Vší silou se o to pokusíme, zrychlíme vaše pochopení fyziky a pokusy na vás budeme hrnout pod tlakem.

Projdeme experimenty demonstrující tlak jako sílu působící na jednotku plochy oblíbenou fakírskou židlí, zrychlíme akcí a reakcí ohňovou raketu, vyzkoušíme hydrostatický tlak v akci a budeme si hrát také s tlakem naší atmosféry.

Všechny barvy duhy​​

Růže jsou červené, pampelišky žluté a tráva zelená. Listí umí všechny tyto barvy, stačí si počkat. ÚDiF se tentokrát zaměřil na to, kde se kolem nás berou barvy a jak je naše oko vnímá. Jak vidí vaši kostkovanou košili váš pes? Věděli jste, že se barvy dají sčítat a odčítat? Kde se vlastně bere šedá? A kolik barev umí váš telefon?

Podíváme se na pixely v displeji telefonu. Pomocí jednoho obřího pixelu budeme sledovat, jak barvy vnímá naše oko, jak je skládá a jak vnímá jejich stíny. Uvidíme, jak vypadá svět v jednobarevném světle, který nemusí být jen černobílý a že mezi černou a bílou nakonec nemusí být až takový rozdíl.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Upozorňujeme: vystoupení obsahuje přeblikávající barevná světla nevhodná pro diváky s epilepsií.

Geometrická optika

Optika nás doprovází na každém kroku, někteří z nás nosí kousek optiky každý den na očích. Jak se světlo odráží a láme? Jak nám přinášejí fotony internet až ze zámoří? A jak se stát neviditelným?

Pořad je vhodným doplňkem k učivu geometrické optiky. Může sloužit jako doplněk k výuce, pro opakování tématu nebo pro ukázku pokusů ve chvíli, kdy fyzikář nemá k dispozici vhodné pomůcky. Jedná se o didaktičtější blok. Téma lze pojmou více prezentačně, ale i více jako workshop. 

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Neviditelné světlo​

Krásnými a nečekanými pokusy se podíváme na světlo, které je pro nás běžně neviditelné, a prozkoumáme jeho účinky. Ukážeme vám elektromagnetické záření, se kterým se běžně setkáváte, aniž byste o tom věděli. Zjistíme, čeho je schopná mikrovlnka, jak vidí svět hadi nebo včely, jak jsou chráněné naše bankovky a jak rozsvěcet světlo bez přívodních kabelů.

Pomocí jednoduché IR kamery se podíváme na tepelné záření, pod UV osvětlením zjistíme, které materiály jsou schopné fluorescence, a v mikrovlnce prozkoumáme vliv mikrovlnného záření a jeho vlastnosti – odraz, pohlcení.

Potřebujeme: tmu, projekce výhodou.

Budiž světlo

Světlo bylo na počátku všeho dění. Kde se tu ale vzalo? Světlo dnes můžeme přebírat foton po fotonu. Není bílé světlo jako bílé světlo. A jak se udělá z bílého světla barevné? Byl by svět zelenější, kdybychom nahradili slunce úspornou zářivkou? ​

Budeme barvit oheň, dívat se na různou barvu teploty plamene, budeme zkoumat spektra různých zdrojů, podíváme se na výboje v zářivkách a neonových výbojkách, budeme měnit šířku zakázaného pásu u LED pomocí kapalného dusíku, dívat se na energie barev pomocí laserů a mnoho dalšího.

Potřebujeme: šero, projekce výhodou.

Dílny pro 2. stupeň ZŠ

Vystoupení můžeme doplnit workshopy pro menší skupiny cca 20 žáků. Program se tak stane pro žáky komplexnější a něco si odnesou domů. Třídu je na dílny třeba opět upravit na práci na lavicích.

Dílny mohou být na 30-60 minut na některé z následujících témat:

  • Leptání lžiček
  • Elektromotorky
  • Pájení
  • Raketky
  • Těžišťové hračky
  • Pohyblivé obrázky
  • Barvičky
  • Difrakční brýle
  • Spektroskop
  • Extrakce DNA

Projektové dny

Pro Vaši školu jsme schopni přivézt programu více a zajistit celý projektový den. Je možné se domluvit na realizaci tak, aby bylo možné jej financovat z šablon. Rozsah a cenu domlouváme vždy individuálně. 

V rámci projektového dne můžeme namíchat vystoupení, stánky, tvořivé dílny, ale i méně typické aktivity jako například světelnou šifrovací hru

Světelná šifrovací hra

Žáci v malých skupinkách prochází jednotlivá stanoviště. Čekají je hádanky a šifry založené na zajímavých a krásných fyzikálních principech. Objeví se v jednobarevném světě sodíkové výbojky, pohrají si se stíny i barvami, využijí difrakci, zahrají si na laserovou harfu, či dokonce projdou laserovým bludištěm. Zároveň trénují spolupráci, rozvíjí logické myšlení a zažijí společně něco netradičního.

Speciální požadavky: Šifrovačka potřebuje členité a zatemnitelné prostory, ve kterých mohou skupinky luštit, aniž by se navzájem rušily. Vhodné mohou být například i méně typické prostory jako šatny na tělocvik, přilehlé koupelny, sklep apod.

Svou náročností je aktivita vhodná především pro žáky 2. stupně ZŠ. Pro mladší přizpůsobitelné po domluvě v mírné modifikaci. Vzhledem k vizuální atraktivitě si hru bezpochyby užijí.