Do škol vozíme různé typy programů, které umíme upravit i na míru.
 
  • Vystoupení
    Tradičně 45min science show na jedno z mnoha témat.
  • Dílny
    Dílny, ve kterých si účastníci pokusy vyzkouší sami a zpravidla si odnesou výrobek.
  • Projektové dny
    Celý den programu namixovaný z různých bloků.
  • Světelná šifrovací hra
    Naše originální aktivita, která spojuje fyziku, logické přemýšlení a týmovou práci.


Orientační cena dne ve škole

Zpravidla se cena za den programu na škole (např. 4-6 vystoupení pro 200 žáků) pohybuje kolem 12 000 – 17 000 Kč. Záleží na délce a náročnosti konkrétního programu. Detailněji najdete ceny okomentované u jednotlivých typů programů. Jezdíme i do menších škol a školek, kde se cena může pohybovat už od 3 500 Kč, vždy je ale třeba takovou akci místně spojit s jinou větší akcí a termínově se tak více přizpůsobit našemu kalendáři. Případně se domluvit u vás v kraji a spojit se s jinou školou.

Vystoupení pro 2. stupeň ZŠ

Fyzikální vystoupení může doplnit výuku nebo motivovat žáky k zájmu o fyzikální jevy.  Naše představení nechtějí jen bavit. Jde nám o to, aby žáci nad našimi pokusy přemýšleli a snažili se je vysvětlit. I proto pokusy vybíráme tak, aby na sebe tematicky navazovaly a tvořily spolu celek. 

Jak vystoupení probíhá

Vystoupení předvádí ve většině případů dva performeři, kteří ukazují nepřeberné množství pokusů na jedno téma nebo jako průřez pokusů. Vystoupení mohou být provedena za 45 minut, aby co nejméně narušovala provoz školy, ale mohou být delší či kratší podle zadání.
Jezdíme do vašich škol ve dvou variantách. Můžeme udělat větší množství (4-6) malých vystoupení pro skupiny do 60 dětí nebo velké (1-2) vystoupení až pro 200 dětí.

Prostory

Vystupujeme ve třídách, tělocvičnách i aulách. Nejlepším prostorem je pro nás klasická třída, ve které odstraníme lavice a židle naskládáme do půlkruhu kolem nás. Tak jsou k nám děti zdaleka nejblíže. Vhodná je také učebna blízko vchodu, zpravidla vozíme velké množství věcí.

Od vás budeme potřebovat

  • elektřinu 230V
  • 2-4 stoly na předvádění pokusů (stačí školní lavice)
  • čas na přípravu a úklid vystoupení (cca 1,5 hod před a 1 hod po vystoupení)
  • podle vybraného vystoupení
    • možnost práce s ohněm
    • možnost práce s divadelní mlhou
    • šero nebo absolutní tma

Orientační cena

Cenu při 4 – 6 vystoupení pro se snažíme držet na 90 Kč/žák. Při výrazně menší či naopak větší skupině je cena k domluvě.

Program

Jednotlivá vystoupení najdete detailněji popsaná níže. Velká část témat je volbou konkrétních pokusů i hloubkou a stylem vysvětlení přizpůsobitelná různým věkovým kategoriím.
Za jeden den jsme schopni připravit maximálně dvě různá vystoupení, protože jejich přestavba je náročná. V případě vícedenní akce je třeba domluva na maximálním počtu různých vystoupení i v jednotlivých dnech tak, aby program byl logisticky zvládnutelný.

Teplo a chlad​

Zima je rájem nejen pro lyžování, ale i pro pokusy. S teplem a chladem tak experimentujeme každý den už od chvíle našeho narození. Opravdu nás vlněný svetr hřeje? Opravdu je železo studenější než dřevo? A proč se vlastně solí silnice?

Blok o termice seznamuje žáky s pojmy teplo a teplota na základě jejich vlastních zkušeností. Prozkoumáme změny skupenství na jednoduchém parním stroji, místo exploze provedeme implozi a setkáme se se dvěma kapalinami o rozdílném skupenském teplu výparném – vodou a lihem. Překvapíme odpovědí na otázku proč se solí silnice a vyzkoušíme to rovnou na místě.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm.

Hluboko pod nulou

Mráz prý kopřivu nespálí. Ale kapalný dusík je tak studený, že se v něm květina rozpadne na střepy. Takový mráz z přírody neznáme, věci se v něm chovají opravdu zvláštně. Když ale víte jak na to, můžete si do dusíku, který má skoro -200°C, i sáhnout.

Při vystoupení zaměřeném na kapalný dusík zmrazíme leccos. Zjistíme, proč na Měsíci nejsou cyklostezky, a ukážeme si, jak v okamžiku nakrájet svazek petrželky. Na vlastní uši uslyšíme, proč není dobrý nápad dusík zavřít do uzavřené nádoby. Se staršími žáky prozkoumáme třeba i to, proč jsou baňky žárovek plněné dusíkem, nebo jak se změní barva LED světla, když teplota klesne hluboko pod nulu.

Představení o ničem

Studenti často tvrdí, že je fyzika o ničem. Toto představení opravdu o ničem je. Budeme se celou dobu zabývat světem vakua, tedy vzduchoprázdna. Co se stane s kosmonautem, který si zapomněl skafandr? Jak si vaří horolezci čaj? A když vyvakuujeme něco, co už vakuované je, bude tam pak vaku-u-um nebo dva-kuum? ​

Podíváme se na klasické i méně známé pokusy s vývěvou. Začneme jednoduchým domácím vakuem, ale použijeme i profesionální stoj. Vyvakujeme balonky, cukrovinky, maso jako model člověk, můžeme si ukázat var vody za sníženého tlaku, nebo třeba výboj ve vzduchoprázdnu.

Tóny fyziky

Sluch je téměř nemožné vypnout. I v odhlučněné místnosti uslyšíme alespoň tlukot svého srdce. Kde se berou zvuky a proč se nám některé líbí a jiné ne? Jaký je rozdíl mezi rámusem a akordem? A jak vlastně tón vypadá?

Na úvod zaujmeme neobvyklými hudebními nástroji a následně začneme zkoumat vznik zvuku a tónů pomocí optické závory. Abychom mohli poslouchat reprodukovanou hudbu, měníme napětí na zvuk. Hudbu zobrazíme pomocí laserů i ohně.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm, představení může být nevhodné pro diváky s epilepsií.

Pod proudem

Elektřina doslova hýbe dnešním světem. Nejdříve nás děsila v podobě bouřky, poté bavila, když přitahovala drobné předměty. Od jejího objevu ale lidé stále přemýšleli, co je to vlastně zač, jak ji vyrobit a k čemu by mohla být dobrá.

Představení je naplněno elektrickými experimenty od výroby elektřiny třením ve Van de Graaffově generátoru přes první baterie Alessandra Volty až po pokusy Michaela Faradaye, kterými svázal elektřinu a magnety. Podíváme se také na to, co se stane, když si elektrický proud musí prorážet svou vlastní cestu.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou, možnost práce s ohněm.

Jednou provždy nehoří!​

Oheň je krásná kombinace fyziky a chemie. V tomto vystoupení bude obojího dostatek. Budeme se dívat, co všechno hoří a proč. A jestli je dobré vždy hasit vodou. Představení si získá nejen diváky, ale zpravidla i přítomný požární dozor. Ale nebojte se. V rukou fyziků se oheň stává hvězdou jevišť.

Podíváme se společně na hoření plynů jako je propan-butan, necháme věci hořet, ale neshořet, uvidíme pokusy s peroxidem a manganistanem draselným, nebo zapálíme karbid vápníku.

 

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm, ideálně blízké umyvadlo.

Obrázek z vystoupení CO2 se to děje.

CO2 se děje?!

Od bublinek v limonádě až po globální oteplování, oxid uhličitý je dobrým sluhou, ale také zlým pánem. Společně se podíváme na jeho dobré, zlé, ale především zajímavé vlastnosti. Proč jsou v ementálu díry? Dá se upéct koláč v laboratorním skle? Můžeme si v zimě postavit z oxidu uhličitého sněhuláka?

Na pokusech plných chladu, mlhy, barev a bublin objevíme využití oxidu uhličitého v limonádách, pečení či hašení požárů. Zabředneme i do environmentálních problémů,  které oxid uhličitý způsobuje. Také si se suchým ledem ukážeme levitující bubliny, výbušné kanonky i barvu měnící koktejly plné mlhy.

Potřebujeme: možnost práce s ohněm a mlhou.

Chemické dostihy

Lidé jsou mistři v ovládání chemických reakcí. Odjakživa umí ovládat spoustu pochodů ve svém těle a zvládli si i podrobit všemožné průmyslové procesy. Víte, co má společného desetikoruna a auto? Jak snadné je zapálit lžičku? A jak do toho všeho zapadá váš oblíbený parfém?

Toto představení je plné pokusů, které vám obrátí představy o světě (chemie) vzhůru nohama. Od ohně, který se dokáže zapálit sám, přes sopečnou erupci se podíváme na kloub základům a principům chemické kinetiky a jak je neustále využíváme v našem každodenním životě. Dáme si chemické závody, podíváme se, jak fungují katalyzátory a jak teplota a koncentrace ovlivňují chemické reakce.

Potřebujeme: možnost práce s ohněm, šero, projekce výhodou.

Vší silou

Jakou sílu má veš, když působí vší silou? Tlak je, zatímco síla působí. A když je síla, musí být i zrychlení. Jak se poprat se základními pojmy fyziky a neztratit se? Vší silou se o to pokusíme, zrychlíme vaše pochopení fyziky a pokusy na vás budeme hrnout pod tlakem.

Projdeme experimenty demonstrující tlak jako sílu působící na jednotku plochy oblíbenou fakírskou židlí, vyzkoušíme hydrostatický tlak v akci a budeme si hrát také s tlakem naší atmosféry.

Všechny barvy duhy​​

Růže jsou červené, pampelišky žluté a tráva zelená. Listí umí všechny tyto barvy, stačí si počkat. ÚDiF se tentokrát zaměřil na to, kde se kolem nás berou barvy a jak je naše oko vnímá. Jak vidí vaši kostkovanou košili váš pes? Věděli jste, že se barvy dají sčítat a odčítat? Kde se vlastně bere šedá? A kolik barev umí váš telefon?

Podíváme se na pixely v displeji telefonu. Pomocí jednoho obřího pixelu budeme sledovat, jak barvy vnímá naše oko, jak je skládá a jak vnímá jejich stíny. Uvidíme, jak vypadá svět v jednobarevném světle, který nemusí být jen černobílý a že mezi černou a bílou nakonec nemusí být až takový rozdíl.

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Upozorňujeme: vystoupení obsahuje přeblikávající barevná světla nevhodná pro diváky s epilepsií.

Geometrická optika

Optika nás doprovází na každém kroku, někteří z nás nosí kousek optiky každý den na očích. Jak se světlo odráží a láme? Jak nám přinášejí fotony internet až ze zámoří? A jak se stát neviditelným?

Pořad je vhodným doplňkem k učivu geometrické optiky. Může sloužit jako doplněk k výuce, pro opakování tématu nebo pro ukázku pokusů ve chvíli, kdy fyzikář nemá k dispozici vhodné pomůcky. Jedná se o didaktičtější blok. Téma lze pojmou více prezentačně, ale i více jako workshop. 

Potřebujeme: kvalitní šero, projekce výhodou.

Neviditelné světlo​

Krásnými a nečekanými pokusy se podíváme na světlo, které je pro nás běžně neviditelné, a prozkoumáme jeho účinky. Ukážeme vám elektromagnetické záření, se kterým se běžně setkáváte, aniž byste o tom věděli. Zjistíme, čeho je schopná mikrovlnka, jak vidí svět hadi nebo včely, jak jsou chráněné naše bankovky a jak rozsvěcet světlo bez přívodních kabelů.

Pomocí jednoduché IR kamery se podíváme na tepelné záření, pod UV osvětlením zjistíme, které materiály jsou schopné fluorescence, a v mikrovlnce prozkoumáme vliv mikrovlnného záření a jeho vlastnosti – odraz, pohlcení.

Potřebujeme: tmu, projekce výhodou.

Budiž světlo

Světlo bylo na počátku všeho dění. Kde se tu ale vzalo? Světlo dnes můžeme přebírat foton po fotonu. Není bílé světlo jako bílé světlo. A jak se udělá z bílého světla barevné? Byl by svět zelenější, kdybychom nahradili slunce úspornou zářivkou? ​

Budeme barvit oheň, dívat se na různou barvu teploty plamene, budeme zkoumat spektra různých zdrojů, podíváme se na výboje v zářivkách a neonových výbojkách, budeme měnit šířku zakázaného pásu u LED pomocí kapalného dusíku, dívat se na energie barev pomocí laserů a mnoho dalšího.

Potřebujeme: šero, možnost práce s ohněm, projekce výhodou.

Dílny pro 2. stupeň ZŠ

Vyzkoušet si pokusy vlastníma rukama dává smysl a žáci si vyrobí a odnesou fyzikální hračku či experiment. Dílny je také možné sladit s vystoupením a prohloubit tak pochopení tématu.
 

Jak dílna probíhá

Dílna je vhodná pro menší skupiny cca 20 žáků, maximálně pro jednu třídu. Žáci si pod vedením lektorů zkouší pokusy či vyrábí vlastní pokus, spolupracují v malých skupinkách a rozvíjejí i své manuální dovednosti.

Prostory

Na workshop potřebujeme standardní třídu, ideálně s lavicemi seskládanými do “hnízd”, aby pohromadě mohlo pracovat cca 6 žáků. Ne příliš vhodné jsou místnosti s pevnými lavicemi. Některé workshopy dále potřebují přístup k vodě, některé k elektřině.

Od vás budeme potřebovat

  • elektřinu 230 V
  • přístup k vodě
  • na některé dílny šero či tmu
  • čas cca 1 h na přípravu a 1 h na úklid

Orientační cena

Cena velmi závisí na celkovém množství workshopů / jiného programu v rámci dne. Orientační cena je 90 Kč/žák + materiál na výrobu, který je specifikovaný níže u jednotlivých výrobků.

 

Program

Pro druhý stupeň je nabídka dílen velmi široká, níže uvádíme některé nejvhodnější. Obecně můžou dílny být na 30 - 90 min dle náročnosti.
 
  • Leptání lžiček (+ 25 Kč)
    Žáci si pomocí elektrolýzy vyleptají do lžičky vlastní nápis či obrázek. Výroba může být rozšířena o další pokusy s elektrolýzou.
  • Elektromotorky (+ 25 Kč)
    Žáci si pomocí drátu, magnetu a tužkové baterky vyrobí malý funkční elektromotor.
  • Pájení (+ 100 Kč)
    Žáci se naučí základy pájení a vyrobí si vlastní funkční výrobek - elektronickou hrací kostku, hru “Simon” nebo “Žebřík”. Pájecí začátečníci si můžou vytvořit elektrobrouka, který se sám pohybuje a při jeho výrobě se mimo trochy pájení stříhá, lepí, ohýbá drát apod.
  • Těžišťové hračky (+ 15 Kč)
    Žáci si vyrobí několik hraček balancujících na ploškách malých a ještě menších a pohrají si s jejich těžištěm.
  • Pohyblivé obrázky (+ 20 Kč)
    Žáci si pohrají s pravidelnými strukturami a jevem moaré. Z dílny si odnesou animovaný obrázek a několik variací na moaré vzory.
  • Barvičky
    V tomto workshopu si žáci vyzkouší míchání a rozklad barev, pohrají si s barevnými filtry i LEDkami a porozumí tomu, jak tvoří barvy displej a jak tiskárna. Z této dílny si žáci neodnáší výrobek.
  • Difrakční brýle (+ 10 Kč)
    Žáci si vyrobí brýle, které každé světlo rozloží do duhy. Prohlédnou si různé zdroje skvětla a zjistí, že není bílá jako bílá.
  • Levitující tužka (+ 50 Kč)
    Žáci si pohrají s magnety a přijdou na jejich správnou konfiguraci tak, aby přiměli tužku na stojánku zdánlivě levitovat.
  • a další
    Jsme schopni vytvořit i dílnu na míru vašim požadavkům.

Projektové dny pro 2. stupeň ZŠ

Pro Vaši školu jsme schopni přivést programu více a zajistit celý projektový den. Žáci si tak můžou vyzkoušet pokusy vlastníma rukama, vyrobit a odnést si vlastní fyzikální hračku či experiment. Může to být příležitost podívat se na jedno téma více do hloubky, nebo také zažít netradiční zážitek jako motivaci. Žáci můžou rozvíjet spolupráci v týmu a logické myšlení v rámci vizuálně zajímavé světelné šifrovací hry a mnoho dalšího.

Jak projektový den probíhá

Projektový den pořádáme zpravidla pro více tříd současně. Typicky se 4-5 našich lektorů stará o 4 třídy po dobu 4 vyučovacích hodin. Třídy se v rámci dne prostřídají na různých programech. Popř. 2-3 naši lektoři chystají program pro 2 třídy na stejnou dobu. Projektový den je samozřejmě možné uspořádat i pro jiný počet žáků či na jinou dobu, pak je vše na domluvě.
 

Prostory

Vzhledem k množství programu je potřeba vyhradit dostatek prostoru. Zpravidla (kromě šifrovací hry) jsou pro nás nejlepší obyčejné třídy. Může se stát, že jich bude třeba více než je počet zapojených tříd.
 

Orientační cena

Cena se může lišit podle počtu žáků, náročnosti programu a nákladnosti potřebného materiálu. Orientačně můžete počítat s následujícími cenami:
 
4 třídy (cca 100-120 žáků) na 4 hodiny 300 Kč/žák
2 třídy (cca 50-60 žáků) na 4 hodiny 320 Kč/žák
 
Projektový den je možné financovat z Šablon III (šablona Projektový den ve výuce – polytechnické vzdělávání), popřípadě projektů jako je Operační program Jan Amos Komenský (šablona Inovativní vzdělávání žáků). Je možné se domluvit a připravit realizaci tak, aby program naplňoval Vaše cíle.
 
Program
Náplň projektového dne může být různorodá v závislosti na Vašich preferencích. Dobrou zkušenost máme s kombinací:
 
  • vystoupení (1 hod),
  • dílna (1 hod),
  • světelná šifrovací hra (2 hod).
Dá se ale také zvolit komplexnější a časově náročnější výroba, vybrat dvě různá vystoupení apod. Možností je nespočet.

Světelná šifrovací hra

Co se skrývá v obřím krasohledu, jak správně zahrát na laserovou harfu a co ukáže difrakce? Zvládnete vyluštit šifry a získat heslo k pokladu?

Na žáky čekají hádanky a šifry založené na zajímavých či krásných fyzikálních principech. Objeví se v jednobarevném světě sodíkové výbojky, pohrají si se stíny i barvami, využijí difrakci, zahrají si na laserovou harfu, či dokonce projdou laserovým bludištěm.
 
Svou náročností je program vhodný především pro žáky 2. stupně ZŠ. Pro mladší přizpůsobitelné po domluvě v mírné modifikaci. Máme zkušenost s uvedením programu také pro studenty SŠ.
 
Hra v plném rozsahu trvá cca 90 minut, v případě potřeby je možné uvést zkrácenou verzi. Žáci pracují ve skupinkách, současně se můžou účastnit až dvě třídy rozdělené do týmů po 5 - 6 lidech.
 
Požadavky na prostor
Šifrovačka potřebuje ideálně členité a zatemnitelné prostory, ve kterých můžou skupinky luštit, aniž by se navzájem rušily. Vhodné mohou být například i méně typické prostory jako šatny na tělocvik, přilehlé koupelny, sklep apod. Ideální jsou dva prostory, z nichž v jednom není problém udělat kvalitní tmu. V druhém prostoru stačí slušné šero. Vzhledem k náročné instalaci příprava tohoto programu trvá až 3 hodiny. Často bývá vhodné se domluvit na chystání den předem.
 
Součástí hry můžou být tyto šifry:

Monochromatická, Laserová, Hudební, Krásná, Grafická, Barevná, Paměťová, Pohybová, Rozkladná