Pokusy patří k fyzice. Proto nabízíme semináře na celou řadu témat, ve kterých vám představíme spoustu nápadů na pokusy. Nejenže vám ukážeme, jak pokusy připravit, nejenže si je vyzkoušíte. Nabídneme i jejich možné vysvětlení přístupné žákům a zdůrazníme, na co si dát pozor. Seminář je vhodný i pro učitele bez fyzikální aprobace. Ze semináře si odnesete také podrobně zpracované materiály, ve kterých najdete návody k  jednotlivým pokusům a také jejich vysvětlení.

Technické požadavky

Vhodný prostor pro konání semináře je místnost bez koberce s lavicemi, které se dají uzpůsobit do režimu práce ve skupinách. Projektor i plátno máme v případě potřeby vlastní, pokud v místnosti je, rádi jej využijeme. Specifické požadavky dané volbou pokusů jsou uvedeny u popisů jednotlivých seminářů. Vždy budeme potřebovat:

  • elektřinu 230V
  • vodu (umyvadlo stačí)
  • Přístup na místo a čas pro nachystání a uklizení (cca 1,5 hodiny předem i po)

Online varianty našich seminářů

I v online formě našich seminářů se snažíme účastníky maximálně zapojit a nechat je si co nejvíce pokusů vyzkoušet vlastníma rukama. Účastníkům semináře předem zasíláme balíček. Obsahuje jak šablony a drobný materiál pro výrobu, tak méně typické či běžně nedostupné pomůcky (např. plastová zrcátka, čočky apod.). Dále účastníci předem dostanou seznam lehce dostupných pomůcek, které je vhodné si připravit předem (typicky nůžky a lepidlo, ale třeba také kuchyňský olej či pepř).

Zhruba 10 dní před webinářem potřebujeme

  • seznam účastníků včetně kontaktů a adres pro zaslání materiálu.

V případě potřeby, například kvůli finanční náročnosti, můžeme vynechat zasílání pomůcek. Účastníci mají více práce s přípravou, ale většinu pokusů si s námi i tak vyzkouší.

Seminář probíhá online prostřednictvím platformy Google Meet.

Orientační cena

Cena za účastníka (4 hod seminář)

 

800 Kč

Cena za účastníka (6 hod seminář)

 

1 000 Kč

Cena za účastníka (8 hod seminář)

 

1 200 Kč

Cena za materiál/účastník (dle tématu)

 

100 – 500 Kč

Poštovné za účastníka (u online verze)

 

90 – 130 Kč

Cesta (na Vaše akce jezdíme z Brna)

 

7 Kč/km

Minimální cena je při nízkém počtu účastníků orientačně 7 000 Kč u 4 hodinového a 10 000 Kč u 6 hodinového semináře. Maximální počet účastníků je naživo 25, online 30.

Je možné se domluvit na smluvní ceně za celý seminář. Nejsme plátci DPH. 

Témata seminářů

Semináře vytváříme tak, aby se pokusy týkaly některého konkrétního jevu či tématu a tvořily tak spolu jakýsi celek. Věříme že v naší nabídce najdete pro sebe ta pravá témta. Jednotlivá témata představují vždy blok semináře v délce 1-2 vyučovací hodiny podle vašeho přání.

Pokud nepotřebujete akreditaci ani osvědčení, je po domluvě možná prakticky jakákoliv kombinace témat v libovolné délce trvání. V opačném případě si vyberete z našich akreditovaných seminářů.

Těžiště

Jak najít těžiště i se zavřenýma očima? Kde má těžiště Česká republika? A kde my sami? Odpovíme a vyzkoušíme. Vyrobíme si škálu balančních hraček z různorodých materiálů. Prozkoumáme, kdy se věci překlápí, a pobavíme se o tom, jak s těžištěm pracují třeba konstrukce různých typů aut.

i online
2. stupeň ZŠ

Hustota

Jednoduše porovnáme hustoty různých těles. Pohrajeme si s průměrnou hustotou a zjistíme, jak funguje ponorka a jak se potápí ryby. Z kuchyňských ingrediencí vyrobíme oxid uhličitý a prozkoumáme jeho vlastnosti.

i online
2. stupeň ZŠ

Elektrostatika

Budeme si hrát s třecí elektřinou. Zjistíme, jak se různé látky nabíjí a že se je možné tentýž materiál nabít kladně i záporně. Prozkoumáme i poměrně složitý koncept elektrostatické indukce a zkusíme si celou řadu pokusů, které ho demonstrují. Blok zakončíme řadou drobných výrobních experimentů, díky kterým mohou žáci elektrostatiku zkoumat hravou formou.

i online
2. stupeň ZŠ

Termika

Budeme zahřívat a chladit a podíváme se v detailu na skupenské změny. Do sklenice nasajeme vzduch, vodu, ale i vejce a prohlédneme si implozi. Vytvoříme si fontánu poháněnou teplem, vodu uvaříme i v papíru nebo nafukovacím balonku. Prozkoumáme tání ledu a vysvětlíme, proč solíme silnice.
 
Potřebujeme: možnost práce s ohněm.

i online
2. stupeň ZŠ

Mechanika

Na vlastní kůži pocítíme, jak důležitý je rozklad síly a pochopíme princip fungování helmy. Odpovíme na otázku, jak funguje fakírská židle a s kolika hřebíky si ji vyrobit. Ukážeme si, kolik toho udrží jen samotné tření a vyrobíme si jednoduchý kanonek, který díky přetlaku bude střílet náboje z celeru na úctyhodnou vzdálenost.

i online
2. stupeň ZŠ

Optika

Ukážeme si, jak ukazovat optiku pomocí akvária a laserového ukazovátka. Vyrobíme si krasohled, pohrajeme si s čočkami klasickými i válcovými. Ukážeme si, že žákům může stačit kelímek, baterka a voda, aby jednoduché chování čoček prozkoumali sami. Podíváme se na to, jak fungují optická vlákna a dojde i na neviditelnost.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna.

i online
2. stupeň ZŠ

Povrchové napětí

Voda je obecně rekordmanem v mnoha fyzikálních vlastnostech, my se podíváme na povrchové napětí. Porovnáme ho pro různé kapaliny a uvidíme, jak velká je neochota vody vynaložit energii na vytvoření nové malé kapky. Vysvětlíme si, jak fungují nepromokavé materiály, proč vlhne zdivo v domech a proč při chůzi rosou máme kalhoty zmáčené výš, než kam sahá tráva.

Potřebujeme: umyvadlo v blízkosti.

i online
2. stupeň ZŠ

Létání

Projdeme cestu od prvního létajícího dopravního prostředku až po lety do vesmíru. Ukážeme způsob, jak žákům přiblížit i tak náročnou fyziku, jaká se skrývá za fungováním letadla. Na několika typech raket demonstrujeme princip akce a reakce a jeho důležitost pro chůzi, plavání, nebo lety do vesmíru. Vzduch okolo nás budeme tvarovat do prstenců a zjistíme, s čím si pod vodou hrají delfíni.

i online
2. stupeň ZŠ

Zvuk

Blok věnovaný zvuku a akustice prochází se zvukem cestu od zdroje přes jeho šíření až k jeho detekci sluchem a záznam. Prozkoumáme, co může být zdrojem zvuku a několik takových jednoduchých hudebních nástrojů si vyrobíme. Zvuk si několika způsoby zviditelníme, zjistíme, co je nutné aby se mohl šířit a jak se šíří. V neposlední řadě se zaměříme na to, jak funguje náš sluch, jaká jsou jeho omezení a jak nás může klamat.

i online
2. stupeň ZŠ

Barvy a zrak

Podíváme se na to, proč displeje a malíři míchají barvy jinak a které barvy nenajdeme v duze. U zraku prozkoumáme barevné vidění člověka i zvířat. Zjistíme, jakým způsobem oko detekuje světlo a jak se mohou oči unavit. Na optických klamech si ukážeme, jaké limity má náš zrak a hlavně jaká omezení má mozek, když interpretuje to, co vidíme.

Potřebujeme: kvalitní šero.

i online
2. stupeň ZŠ

Elektřina srozumitelně žákům

Elektřina patří kvůli své abstraktnosti mezi nejobtížnější látku. I tak je možné si ji osahat a zviditelnit alespoň nepřímo. V semináři budeme diskutovat různé didaktické postupy, které mohou pomoci téma uchopit dětem s různým typem myšlení. Ukážeme si jak si jednoduše vyrobit pomůcky pro badatelskou výuku, vytvoříme si jednoduché obvody a mnoho dalšího. Seminář je určen učitelům, kteří elektřině více či méně nerozumí. Není vhodný jako inspirace pro zkušené učitele.

Potřebujeme: více než jednu zásuvka na elektřinu v místnosti, možnost přizpůsobení učebny pro práci ve skupinkách.

2. stupeň ZŠ

Pájecí workshop pro učitele fyziky

Jak si opravit nefunkční pomůcky? Jak si jednoduše spájet konektory? A jak si vytvořit nové vlastní demonstrační pomůcky anebo sady pro žáky? Pokud si kladete alespoň jednu z těchto otázek, je tento workshop pro vás jako stvořený. Naučíme vás pájet a vyzkoušíte si, co byste mohli pájet se svými žáky.

Potřebujeme: více než jednu zásuvka na elektřinu v místnosti, starší lavice na práci, ideálně prostor bez koberce, možnost přizpůsobení učebny pro práci ve skupinkách.

2. stupeň ZŠ

Vlnová optika

Prozkoumáme vlnové vlastnosti světla a jeho interferenci a ohyb. Představíme možnosti jak difrakci ukazovat s nenáročným vybavením ale i možnosti, které s těmito jevy má současná věda.

Potřebujeme: kvalitní šero.

i online
2. stupeň ZŠ

Neviditelné světlo

Poté se zaměříme na záření za hranicemi vlnových délek viditelného světla. Zviditelníme si infračervené záření, které může detekovat prostý čip digitální kamery. Podíváme se i na princip a vlastnosti mikrovlnné trouby a skončíme u ultrafialového záření a luminiscence.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna.

i online
2. stupeň ZŠ

Elektromagnetická indukce

Ponoříme se do historie a experimentů Michaela Faradaye. Prozkoumáme vířivé proudy, rozebereme jak funguje indukční vařič a že je velmi podobný bezdrátovým nabíječkám.

2. stupeň ZŠ

Kvantová fyzika a fyzika nízkých teplot

Pomocí svítivých diod a jednoduchého voltmetru prozkoumáme závislost energie fotonu na jeho vlnové délce. Budeme zkoumat pohlcování a emisi záření z polovodiče. Podíváme se i na pokusy s kapalným dusíkem. Krom pokusů efektních nabídneme i ty experimenty, ve kterých demonstrujeme teplotní závislost různých veličin na velmi široké škále teplot. Dotkneme se i problematiky supravodivosti.

2. stupeň ZŠ

Akreditované semináře

Akreditované semináře nabízíme v několika modifikacích a v různých délkách. Semináře v délce 4 a 8 hodin jsou akreditovány s konkrétní kombinací témat, u semináře 6h si můžete témata vybrat z naší nabídky nebo nechat výběr na nás. Délka semináře je počítána v běžných hodinách (60min), včetně přestávek. Pro příklad 4h seminář obsahuje 4 vyučovací hodiny s lektory a spolu s přestávkami trvá celkem 240 minut.

  • Těžiště a hustota (4 hodiny)
  • Elektrostatika a termika (4 hodiny)
  • Mechanika a optika (4 hodiny)
  • Povrchové napětí a létání (4 hodiny)
  • Zvuk, barvy a zrak (4 hodiny)
  • Vlnová optika a neviditelné světlo (4 hodiny)
  • Elektromagnetická indukce, kvantová fyzika a fyzika nízkých teplot (4 hodiny)
  • Seminář s pokusy Divadla fyziky ÚDiF pro 2. stupeň ZŠ a SŠ  (6 hodin, libovolný mix)
  • Pájecí workshop pro učitele fyziky (6 hodin)
  • Elektřina srozumitelně žákům (6 hodin)
  • Těžiště, hustota, elektrostatika a termika (8 hodin)
  • Mechanika, optika, povrchové napětí a létání (8 hodin)
  • Vlnová optika a neviditelné světlo, elektromagnetická indukce, kvantová fyzika a fyzika nízkých teplot (8 hodin)

Těžiště a hustota

délka: 4 hodiny

Jak najít těžiště i se zavřenýma očima? Kde má těžiště Česká republika? A kde my sami? Odpovíme a vyzkoušíme. Vyrobíme si škálu balančních hraček z různorodých materiálů. Prozkoumáme, kdy se věci překlápí, a pobavíme se o tom, jak s těžištěm pracují třeba konstrukce různých typů aut.

Jednoduše porovnáme hustoty různých těles. Pohrajeme si s průměrnou hustotou a zjistíme, jak funguje ponorka a jak se potápí ryby. Z kuchyňských ingrediencí vyrobíme oxid uhličitý a prozkoumáme jeho vlastnosti.

i online
2. stupeň ZŠ

Elektrostatika a termika

délka: 4 hodiny

Budeme si hrát s třecí elektřinou. Zjistíme, jak se různé látky nabíjí a že se je možné tentýž materiál nabít kladně i záporně. Prozkoumáme i poměrně složitý koncept elektrostatické indukce a zkusíme si celou řadu pokusů, které ho demonstrují. Blok zakončíme řadou drobných výrobních experimentů, díky kterým mohou žáci elektrostatiku zkoumat hravou formou.

Budeme zahřívat a chladit a podíváme se v detailu na skupenské změny. Do sklenice nasajeme vzduch, vodu, ale i vejce a prohlédneme si implozi. Vytvoříme si fontánu poháněnou teplem, vodu uvaříme i v papíru nebo nafukovacím balonku. Prozkoumáme tání ledu a vysvětlíme, proč solíme silnice.

Potřebujeme: možnost práce s ohněm.

i online
2. stupeň ZŠ

Mechanika a optika

délka: 4 hodiny

Na vlastní kůži pocítíme, jak důležitý je rozklad síly a pochopíme princip fungování helmy. Odpovíme na otázku, jak funguje fakírská židle a s kolika hřebíky si ji vyrobit.

Ukážeme si, kolik toho udrží jen samotné tření a vyrobíme si jednoduchý kanonek, který díky přetlaku bude střílet náboje z celeru na úctyhodnou vzdálenost. Ukážeme si, jak ukazovat optiku pomocí akvária a laserového ukazovátka. Vyrobíme si krasohled, pohrajeme si s čočkami klasickými i válcovými. Ukážeme si, že žákům může stačit kelímek, baterka a voda, aby jednoduché chování čoček prozkoumali sami. Podíváme se na to, jak fungují optická vlákna a dojde i na neviditelnost.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna.

i online
2. stupeň ZŠ

Povrchové napětí a létání

délka: 4 hodiny

Voda je obecně rekordmanem v mnoha fyzikálních vlastnostech, my se podíváme na povrchové napětí. Porovnáme ho pro různé kapaliny a uvidíme, jak velká je neochota vody vynaložit energii na vytvoření nové malé kapky. Vysvětlíme si, jak fungují nepromokavé materiály, proč vlhne zdivo v domech a proč při chůzi rosou máme kalhoty zmáčené výš, než kam sahá tráva.

Projdeme cestu od prvního létajícího dopravního prostředku až po lety do vesmíru. Ukážeme způsob, jak žákům přiblížit i tak náročnou fyziku, jaká se skrývá za fungováním letadla. Na několika typech raket demonstrujeme princip akce a reakce a jeho důležitost pro chůzi, plavání, nebo lety do vesmíru. Vzduch okolo nás budeme tvarovat do prstenců a zjistíme, s čím si pod vodou hrají delfíni.

Potřebujeme: umyvadlo v blízkosti.

i online
2. stupeň ZŠ

Zvuk, barvy a zrak

délka: 4 hodiny

Blok věnovaný zvuku a akustice prochází se zvukem cestu od zdroje přes jeho šíření až k jeho detekci sluchem a záznam. Prozkoumáme, co může být zdrojem zvuku a několik takových jednoduchých hudebních nástrojů si vyrobíme. Zvuk si několika způsoby zviditelníme, zjistíme, co je nutné aby se mohl šířit a jak se šíří. V neposlední řadě se zaměříme na to, jak funguje náš sluch, jaká jsou jeho omezení a jak nás může klamat.

Podíváme se na to, proč displeje a malíři míchají barvy jinak a které barvy nenajdeme v duze. U zraku prozkoumáme barevné vidění člověka i zvířat. Zjistíme, jakým způsobem oko detekuje světlo a jak se mohou oči unavit. Na optických klamech si ukážeme, jaké limity má náš zrak a hlavně jaká omezení má mozek, když interpretuje to, co vidíme.

Potřebujeme: kvalitní šero.

i online
2. stupeň ZŠ

Vlnová optika a neviditelné světlo

délka: 4 hodiny

Prozkoumáme vlnové vlastnosti světla a jeho interferenci a ohyb. Představíme možnosti jak difrakci ukazovat s nenáročným vybavením ale i možnosti, které s těmito jevy má současná věda.

Poté se zaměříme na záření za hranicemi vlnových délek viditelného světla. Zviditelníme si infračervené záření, které může detekovat prostý čip digitální kamery. Podíváme se i na princip a vlastnosti mikrovlnné trouby a skončíme u ultrafialového záření a luminiscence.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna.

i online
2. stupeň ZŠ

Elektromagnetická indukce, kvantová fyzika a fyzika nízkých teplot

délka: 4 hodiny

Ponoříme se do historie a experimetů Michaela Faradaye. Prozkoumáme vířivé proudy, rozebereme jak funguje indukční vařič a že je velmi podobný bezdrátovým nabíječkám. Dotkneme se i problematiky supravodivosti.

Pomocí svítivých diod a jednoduchého voltmetru prozkoumáme závislost energie fotonu na jeho vlnové délce. Budeme zkoumat pohlcování a emisi záření z polovodiče. Podíváme se i na pokusy s kapalným dusíkem. Krom pokusů efektních nabídneme i ty experimenty, ve kterých demonstrujeme teplotní závislost různých veličin na velmi široké škále teplot.

2. stupeň ZŠ

Seminář s pokusy Divadla fyziky ÚDiF pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

délka: 6 hodin

Akreditace tohoto semináře umožňuje jeho náplň tematicky zcela přizpůsobit vašim požadavkům. Doporučujeme vám proto si pro něj vybrat z nabídky témat některá tři dílčí témat. Do té chvíle tento seminář nemá a ani nemůže mít danou konkrétní nabídku pokusů. Přesto se ale můžete těšit na spoustu nápadů, zkoušení a vyrábění vlastníma rukama a materiály s dokumentací pokusů.

2. stupeň ZŠ

Pájecí workshop pro učitele fyziky

délka: 6 hodin

Jak si opravit nefunkční pomůcky? Jak si jednoduše spájet konektory? A jak si vytvořit nové vlastní demonstrační pomůcky anebo sady pro žáky? Pokud si kladete alespoň jednu z těchto otázek, je tento workshop pro vás jako stvořený. Naučíme vás pájet a vyzkoušíte si, co byste mohli pájet se svými žáky.

Maximální počet účastníků: 15.

Potřebujeme: více než jednu zásuvka na elektřinu v místnosti, starší lavice na práci,

2. stupeň ZŠ

Elektřina srozumitelně žákům

délka: 6 hodin

Elektřina patří mezi nejobtížnější látku pro žáky a studenty. I tak je možné si ji osahat a zviditelnit alespoň nepřímo. V semináři budeme diskutovat různé didaktické postupy, které mohou pomoci téma uchopit dětem s různým typem myšlení.

Ukážeme si jak si jednoduše vyrobit pomůcky pro badatelskou výuku, vytvoříme si jednoduché obvody. Prozkoumáme, jak ukázat, jakým způsobem je rozváděna a zabezpečena elektřina v domácnostech a v rozvodné soustavě. Zkusíme si i hravou formu obvodů, která baví všechny věkové kategorie. Zapojovat budeme do i do těsta.

Maximální počet účastníků: 20.

Potřebujeme: více než jednu zásuvka na elektřinu v místnosti.

2. stupeň ZŠ

Těžiště, hustota, elektrostatika a termika

délka: 8 hodin

Jak najít těžiště i se zavřenýma očima? Kde má těžiště Česká republika? A kde my sami? Odpovíme a vyzkoušíme. Vyrobíme si škálu balančních hraček z různorodých materiálů.

Porovnáme hustoty různých látek. Pohrajeme si s průměrnou hustotou a zjistíme, jak funguje ponorka a jak se potápí ryby. Z kuchyňských ingrediencí vyrobíme oxid uhličitý a prozkoumáme jeho vlastnosti.

Budeme si hrát s třecí elektřinou. Prozkoumáme i poměrně složitý koncept elektrostatické indukce a zkusíme si celou řadu pokusů, které ho demonstrují. Blok zakončíme řadou drobných výrobních žákovských experimentů.

Budeme zahřívat i chladit a podíváme se v detailu na skupenské změny. Do sklenice nasajeme vzduch, vodu, ale i vejce a prohlédneme si implozi. Vytvoříme si fontánu poháněnou teplem. Prozkoumáme tání ledu a vysvětlíme, proč solíme silnice.

Potřebujeme: možnost práce s ohněm.

i online
2. stupeň ZŠ

Mechanika, optika, povrchové napětí a létání

délka: 8 hodin

Na vlastní kůži pocítíme princip fungování helmy. Odpovíme na otázku, jak funguje fakírská židle a s kolika hřebíky si ji vyrobit. Ukážeme si, kolik toho udrží jen samotné tření a vyrobíme si malý kanonek, který bude střílet celerové náboje.

Ukážeme si, jak ukazovat optiku pomocí akvária a laserového ukazovátka. Vyrobíme si krasohled, pohrajeme si s čočkami klasickými i válcovými. Ukážeme si, že žákům může stačit kelímek, baterka a voda, aby jednoduché chování čoček prozkoumali sami. Podíváme se na to, jak fungují optická vlákna a dojde i na neviditelnost.

Voda je zvláštní v mnoha vlastnostech, my se podíváme na její povrchové napětí. Uvidíme, jak velká je neochota vody vynaložit energii na vytvoření nové malé kapky. Vysvětlíme si, jak fungují nepromokavé materiály a proč při chůzi rosou máme kalhoty zmáčené výš, než kam sahá tráva.

Projdeme cestu od prvního létajícího dopravního prostředku až po lety do vesmíru. Ukážeme způsob, jak žákům přiblížit i tak náročnou fyziku, jaká se skrývá za fungováním letadla. Vzduch okolo nás budeme tvarovat do prstenců a zjistíme, s čím si pod vodou hrají delfíni.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna, umyvadlo v blízkosti.

i online
2. stupeň ZŠ

Vlnová optika a neviditelné světlo, elektromagnetická indukce, kvantová fyzika a fyzika nízkých teplot

délka: 8 hodin

Prozkoumáme vlnové vlastnosti světla a jeho interferenci a ohyb. Představíme možnosti jak difrakci ukazovat s nenáročným vybavením ale i možnosti, které s těmito jevy má současná věda.

Poté se zaměříme na záření za hranicemi vlnových délek viditelného světla. Zviditelníme si infračervené záření, které může detekovat prostý čip digitální kamery. Podíváme se i na princip a vlastnosti mikrovlnné trouby a skončíme u ultrafialového záření a luminiscence.

Ponoříme se do historie a experimentů Michaela Faradaye. Prozkoumáme vířivé proudy, rozebereme jak funguje indukční vařič a že je velmi podobný bezdrátovým nabíječkám. Dotkneme se i problematiky supravodivosti.

Pomocí diod a jednoduchého voltmetru prozkoumáme závislost energie fotonu na jeho vlnové délce. Podíváme se i na pokusy s kapalným dusíkem. Krom pokusů efektních nabídneme i ty experimenty, ve kterých demonstrujeme teplotní závislost různých veličin na velmi široké škále teplot.

Potřebujeme: zatemnitelný prostor, v případě nouze prostor, kde je možné nalepit igelit na okna.

2. stupeň ZŠ